Śnieżne Kotły zamiast pizzy i term

KARKONOSKIE WSPOMNIENIA KUBY

Rozłam w drużynie

Po dwudniowej wędrówce grzbietem Karkonoszy 3/5 naszej rodziny miała już dosyć gór (przynajmniej na jakiś czas). Z kolei mamie i mnie wciąż Sudet było mało… Szczególnie ciągnęło nas nad Śnieżne Kotły. Zrobiły na nas takie wrażenie, że chcieliśmy je jeszcze raz obejrzeć i „z dołu” i „z góry”. Ze względu na niechęć reszty rodziny do kolejnej górskiej wycieczki, postanowiliśmy się na jeden dzień rozdzielić i nad Śnieżne Kotły poszliśmy z mamą sami.

Śnieżne Kotły przez Łabski Szczyt

Z samego rana tata zawiózł nas pod Wodospad Szklarki w Szklarskiej Porębie. Na parkingu rozegrał się prawdziwy dramat, bo okazało się, że mama zapomniała aparatu fotograficznego i do robienia zdjęć została jej tylko nie w pełni naładowana komórka… Po chwili żałoby wyruszyliśmy jednak nad Wodospad Szklarki. Zatrzymaliśmy się na krótką chwilę w schronisku „Kochanówka”, aby wbić pieczątki do książeczki GOT PTTK. Potem był nieco dłuższy postój nad samym wodospadem.

Wodospad Szklarki.

Po obfotografowaniu kaskady na dziesiątą stronę poszliśmy dalej niebieskim szlakiem w stronę Łabskiego Szczytu. Droga początkowo tylko wznosiła się do góry i dosyć monotonnie biegła przez las. Zmieniała się  jedynie ilość kamieni w podłożu. Jednak, kto chodzi po górach, wie, że prawdziwym turystom to nie przeszkadza, ponieważ ten wydawałoby się nieurozmaicony widok potrafi być naprawdę relaksujący. Po około półtorej godziny marszu pod górę, wyszliśmy na polanę porośniętą naparstnicami i doszliśmy do schroniska „Pod Łabskim Szczytem”.

Tuż przed schroniskiem Pod Łabskim Szczytem.

Schronisko znajduje się na przecięciu aż pięciu szlaków. Po krótkiej przerwie i posiłku z bułki i kabanosa, zmienialiśmy tu szlak z niebieskiego na zielony. Prowadzi on do Śnieżnych Stawków – jeziorek położonych na dnie Wielkiego Śnieżnego Kotła.

Przy schronisku Pod Łabskim Szczytem.

Śnieżne Stawki

Ścieżka biegła teraz bardziej płasko, co jakiś czas tylko schodząc to trochę w dół, to znowu w górę. Po chwili marszu stanęliśmy u podnóża Małego Śnieżnego Kotła. Kotły widziane z dołu są majestatyczne!

Droga do Śnieżnych Kotłów ni Śnieżnych Stawków ze schroniska Pod Łabskim Szczytem.
Mały Śnieżny Kocioł.

W końcu doszliśmy do jeziorek. Woda w nich była wyjątkowo przejrzysta, a ich brzegi usłane były wielkimi kamieniami. Oczywiście trzeba było zapozować do kilku(nastu!) zdjęć na szczycie tych kamieni.  Ze względu na dosyć suche lato zobaczyliśmy tylko trzy jeziorka. Bywa ich nawet osiem, ale sześć z nich to jeziorka okresowe.

Śnieżne Stawki na dnie Wielkiego Śnieżnego Kotła.
Śnieżne Stawki.

Po krótkim pobycie nad stawkami oraz próbie identyfikacji moren czołowych i bocznych lodowców, które wyrzeźbiły Śnieżne Kotły, udaliśmy się dalej. Doszliśmy do Rozdroża pod Wielkim Szyszakiem, skąd szlakiem niebieskim wspięliśmy się do szlaku czerwonego trawersującego zbocze Wielkiego Szyszaka. Stąd widać już było krawędzie cyrków polodowcowych wrzynające się w wierzchowinę pomiędzy Wielkim Szyszakiem, a Łabskim Szczytem.

Śnieżne Kotły i budynek dawnego schroniska.

Oddzielała nas od nich tylko  drogą ułożoną z samych głazów, którą przemierzaliśmy w przeciwnym kierunku dwa dni temu.

Śnieżne Kotły i Szrenica

Doszliśmy nią do Grzbietu Ślaskiego i skierowaliśmy się w stronę dawnego schroniska „Nad Śnieżnymi Kotłami”. Daleko nie było, ale ze względu na coraz to ciekawsze ujęcia, których dopatrywała się mama, trochę zeszło.

Śnieżne Kotły.
Śnieżne Stawki widziane znad krawędzi Śnieżnych Kotłów.

Doszliśmy w końcu do przepaści Wielkiego, a potem Małego Śnieżnego Kotła i Czarciej Ambony. A następnie dobrze nam już znaną drogą wzdłuż polsko-czeskiej granicy przeszliśmy całą trasę, od Śnieżnych Kotłów, przez Twarożnik, Trzy Świnki do Granicznej Łąki.

Na Twarożniku, ze Szrenicą w tle.

Tam skręciliśmy na czarny szlak prowadzący do Schroniska na Szrenicy. Drogą wśród kosodrzewiny doszliśmy do schroniska, gdzie zjedliśmy najlepsze w tym sezonie naleśniki z jagodami.

Szrenica.

Ponieważ w międzyczasie zdążyło zrobić się dosyć późno, trzeba było schodzić na dół. Postanowiliśmy zejść do Szklarskiej Poręby przez Szrenickie Mokradła.

Szrenickie Mokradła.

Szliśmy specjalnymi pomostami, przez torfowiska. Co jakiś czas zdarzały się spróchniałe deski, ale dawało się przejść. Tym razem przy schronisku Pod Łabskim Szczytem wybraliśmy szlak żółty. Co jakiś czas mijaliśmy duże skupiska różowych lub białych naparstnic, które wciąż kwitły, mimo środka sierpnia. Późnym popołudniem doszliśmy pod uroczy budynek Muzeum Mineralogicznego w Szklarskiej Porębie, skąd samochodem odebrał nas tata. Choć reszta rodziny ten dzień spędziła w termach, a potem byli na pizzy, wcale im nie zazdrościłem!

INFORMACJE PRAKTYCZNE

Nasz trasa

Szklarska Poręba Szklarka – Rozstaj przy Szklarce – Rozstaj pod schroniskiem Łabskim Szczytem – Schronisko Pod Łabskim Szczytem
Schronisko Pod Łabskim Szczytem – Mokre Rozdroże
Mokre Rozdroże – Rozdroże Pod Wielkim Szyszakiem
Rozdroże Pod Wielkim Szyszakiem – Przełęcz pod Śmielcem/Pod Wielkim Szyszakiem
Przełęcz pod Śmielcem /Pod Wielkim Szyszakiem – Śnieżne Kotły (Czarcia Ambona) – Mały Śnieżny Kocioł – Česká budka – Twarożnik – Mokra Przełęcz – Svinské kameny – Trzy Świnki – Graniczna Łąka/Szrenica granica
Graniczna Łąka/Szrenica granica – Schronisko Szrenica – Graniczna Łąka/Szrenica granica
Graniczna Łąka/Szrenica granica – Trzy Świnki – Svinské kameny – Mokra Przełęcz
Mokra Przełęcz – Mokre Rozdroże
Mokre Rozdroże – Schronisko Pod Łabskim Szczytem – Rozstaj przy Szrenickim Potoku – Stara Droga – Muzeum Mineralogicze, Szklarska Poręba

Koszty

Bilety wstępu do Karkonoskiego Parku Narodowego wykupuje się przy wejściu na szlak do wodospadu Szklarki. Posiadacze Ogólnopolskiej Karty Dużej Rodziny wchodzą bezpłatnie.

One Reply to “Śnieżne Kotły zamiast pizzy i term”

1. Jakub chwycił bakcyl od mamy i razem podziwiają piękną górską przyrodę. Niestety Ania nie chciała im urozmaicić wędrówki. Brawo Kuba i mama Kuby.