Velo Baltica: Wicie – Darłówko

FANTASTYCZNA TRASA ROWEROWA W ZACHODNIOPOMORSKIEM

Bałtyk kochamy za fale, plaże, latarnie morskie i pachnący żywicą, sosnowy las. Wszystkie te atrakcje znaleźliśmy na trasie rowerowej Wicie – Darłówko. Ponadto w bonusie dostaliśmy wąziutką mierzeję, przybrzeżne jezioro Kopań i fantastyczne widoki ze ścieżki rowerowej, będącej fragmentem Velo Baltica.

Velo Baltica – co to takiego?

Wyraz vélo, czyli z francuska rowerer, bardzo często pojawia się w nazwach szlaków i dróg rowerowych. Nie inaczej jest w przypadku Velo Baltica – zachodniopomorskiej trasy rowerowej łączącej Świnoujście z Ustką. Jest ona częścią znacznie dłuższej Euro Velo 10 (Trasa Rowerowa Morza Bałtyckiego) oraz Euro Velo 13 (Szlak Żelaznej Kurtyny). Podzielono ją na pięć etapów. Nam udało się przejechać niewielki, lecz bardzo malowniczy, fragment etapu piątego Darłowo – Usta, na odcinku Wicie – Darłówko.

Velo Baltica. Zachodniopomorskie.

Velo Baltica: odcinek Wicie-Darłówko

Wycieczkę wygodnie jest zacząć na parkingu, który znajduje się na pasie startowym dawnego lotniska wojskowego pomiędzy Jarosławcem a Wiciem (tzw. Drogowy Odcinek Lotniskowy – DOL Jarosławiec), choć my akurat wyruszyliśmy spod latarni morskiej w centrum Jarosławca.

Latarnia morska w Jarosławcu

Do Wicia dojechaliśmy wygodną ścieżką rowerową. Szybko minęliśmy zabudowania wioski oraz głaz wyznaczający geograficzny środek polskiego wybrzeża i wjechaliśmy na szeroką asfaltową aleję, prowadzącą przez nadmorski las.

Velo Baltica. Jarosławiec - Wicie.

Plażowanie w Wiciu

Trudno było kręcić kolejne kilometry, gdy co rusz kusiły nas zejścia na bezludne, malownicze plaże.

Wicie - Darłówko. Zjazd na plażę.

Ulegliśmy tej pokusie i drogę do Darłówka uatrakcyjniliśmy sobie dodatkowo plażowaniem.

Zamek z piasku
Plaża w Wiciu

Po kąpieli w Bałtyku raźno ruszyliśmy przed siebie, obiecując sobie wielką porcję lodów pod latarnią morską w Drałówku. Szybko okazało się, że najbardziej malownicza część trasy była jeszcze przed nami. Wiodła ona wąską mierzeją pomiędzy Bałtykiem, a przybrzeżnym Jeziorem Kopań.

Velo Baltica - przejazd nad kanałem jeziora Kopań

Po przejechaniu mostka nad zupełnie wyschniętym o tej porze roku, kanałem łączącym Kopań z morzem, z wysokości rowerowego siodełka mieliśmy widok jednocześnie na piaszczyste, złote plaże i brzegi jeziora.

Mierzeja miedzy Bałtykiem a Jeziorem Kopań
Mierzeja miedzy Bałtykiem a Kopaniem

Niestety nawierzchnia tej części trasy pozostawia trochę do życzenia. Kończy się tu wygodna i wyasfaltowana ścieżka rowerowa. Zastępuje ją droga zbudowana z ostro wykończonych płyt betonowych, ułożonych na wale przeciwpowodziowym. Pomiędzy płytami jest sporo piasku i o niefortunną wywrotkę jest tu bardzo łatwo.

Velo Baltica. Wicie - Darłówko.

Latarnia morska w Darłówku

Ta płytowa droga doprowadziła nas do wschodniej części Darłówka, skąd postanowiliśmy dotrzeć pod latarnię morską na wymarzone lody.

Darłówko Wschodnie

Nie spodziewaliśmy się aż tylu wczasowiczów na ulicach Darłówka. Z trudem udało nam się przebić do ujścia Wieprzy do Bałtyku, gdzie stoi latarnia.

Latarnia morska w Darłówku

Początkowo mieliśmy także w planach poczekać na „spektakl” otwierania ruchomego mostu na Wieprzy, ale tłum na bulwarach skutecznie zniechęcił na do tego pomysłu. Bez żalu popedałowaliśmy z powrotem do Jarosławca.

Velo Baltica. Wicie.

Więcej informacji o naszych WYCIECZKACH ROWEROWYCH znajdziecie tu.

INFORMACJE PRAKTYCZNE

Parking

Jeśli na start opisywanej tu trasy planujecie dojechać samochodem, bezpłatny parking znajdziecie na pasie startowym dawnego lotniska wojskowego pomiędzy Jarosławcem a Wiciem. To tzw. Drogowy Odcinek Lotniskowy – DOL Jarosławiec.

Opłaty

Brak.

Trasa

Wicie, parking na pasie startowym dawnego lotniska wojskowego, koło toru kartingowego – latarnia morska w Darłówku – Wicie, parking