Turystyczna Rodzinka w Pieninach

W KRAINIE TRZECH KORON

Możemy już chyba całkiem śmiało powiedzieć, że udział w konkursie Turystyczna Rodzinka PTTK stał się naszą rodzinną tradycją. W 2018 roku wystartowaliśmy w konkursie po raz trzeci. Relacja z naszych wycieczek zyskała uznanie jury i została nagrodzona udziałem w trzydniowych warsztatach zorganizowanych przez PTTK oraz Disney Polska. Miejsce i program warsztatów długo owiane były tajemnicą, ale wreszcie nadeszła wiadomość:

Turystyczna Rodzinka jedzie w Pieniny!

I tak oto w piękny majowy weekend, w uszczuplonym co prawda przez zmagania maturalne składzie,  wylądowaliśmy w  Sromowcach Niżnych. Zamieszkaliśmy w schronisku PTTK Trzy Korony, u stóp słynnych pienińskich turni: Babki, Dziadka, Wysokiej Kaśki, Grubej Baśki i Kudłatej Maryśki. Oczywiście wierzchołki Trzech Koron mają również swoje geograficzne nazwy –  Niżnia Okrąglica (902  m n. p. m.), Nad Ogródki (940 m n. p. m.), Okrąglica (982 m n. p. m.), Płaska Skała (950 m n. p. m.) i Pańska Skała (920 m n. p. m.) – nam jednak bardziej podobają się te góralskie.
W schronisku było bardzo przytulnie, a ponadto nieźle nas karmiono. No i te widoki na masyw Trzech Koron i Tatry!

Trzy Korony w porannej mgle

Wiosenne Trzy Korony

Trzy korony wśród kwiatów jabłoni.

Burzowe Trzy Korony

Widok na Tatry spod schroniska Trzy Korony

Integracja Turystycznych Rodzinek

Piątkowy wieczór upłynął nam na wzajemnym poznawaniu się. Szybko nawiązała się miedzy rodzinkami nić porozumienia. Nie ma się co temu dziwić – nikt tu nie musiał tłumaczyć, dlaczego prawie w każdy weekend wybywamy z domu 🙂 Przyszła także pora na iście królewskie nagrody od Disney Polska i PTTK – pełne turystycznych skarbów, książek i disneyowskich gadżetów plecaki! Po kolacji Disney ogłosił konkurs plastyczny Pokaż supermoce swojej rodzinki, poszły więc w ruch kredki, farby i plastelina. Było też czytanie bajek, wspólny śpiew przy wtórze gitary cioci Reni i planszówki.  Posiedzielibyśmy tak pewnie i do białego rana, ale zwyciężył rozsadek. Nazajutrz czekała nas górska wędrówka!

Turystyczna Rodzinka na Trzech Koronach

W sobotni poranek, wystrojeni w koszulki Turystycznej Rodzinki, spotkaliśmy się z naszym przewodnikiem – wujkiem Stanisławem. Wspólnie wyruszyliśmy Wąwozem Szopczańskim w stronę przełęczy Chwała Bogu i dalej na Trzy Korony.

Turystyczna Rodzinka u wyloty Wąwozu Szopczańskiego

Trzeba przyznać, że wujek Staszek jest super przewodnikiem, z ogromną wiedzą i wyczuciem do dzieci. Po drodze ani jeden z asystentów przewodnika nie jęknął daleko jeszcze? Wszyscy w pięknym stylu zdobyliśmy Okręglicę.

Turystyczna Rodzinka na szczycie Trzech Koron

Widoki ze szczytu znowu zapierały dech w piersiach…

Widok z Trzech Koron

Do schroniska wracaliśmy bogatsi o wiedzę na temat geologicznej przeszłości Pienin i  „perełek” pienińskiej przyrody takich jak niepylak apollo, smagliczka skalna czy tajemnicza lunaria rediviva (miesiącznica trwała). Poznaliśmy także pienińskie legendy o latającym mnichu Cyprianie i o grocie pełnej skarbów, w której skamieniały przewodnik czeka na dziewczynę, która zachwyci nim, a nie błyskotkami. Informacje o kolonizacji wołoskiej i beskidzkiej kulturze pasterskiej  zostały przez wujka tak zgrabnie opakowane w opowieść o wytwarzaniu oscypków, że zapamiętały je chyba wszystkie dzieci. Rozwikłaliśmy również wspólnie obco brzmiącą nazwę polany Kosarzyska.

Turystyczna Rodzinka na szlaku

Jako że wujek Staś jest również ratownikiem górskim, przeprowadził dla nas krótki wykład o zasadach bezpieczeństwa na górskich szlakach. A na pożegnanie zrobiliśmy wspólnie zabawkę – rozplątywankę, którą wcale nie tak łatwo rozwikłać!

Gadżety turystycznej rodzinki

Czas na rodzinny relaks

Po powrocie do schroniska ciocia Jola i ciocia Asia z PTTK wręczyły nam uroczyście dyplomy Turystycznych Rodzinek 2018, a przedstawiciele Disney Polska zorganizowali dla dzieci podchody z nagrodami. Dla rodziców największą chyba atrakcją tego południa było oglądanie przygotowanych na konkurs kronik. Wszystkie były przepiękne! A do tego każda inna, w swoim niepowtarzalnym stylu. W ruch poszły aparaty fotograficzne, by utrwalić podpatrzone u „konkurencji” informacje na temat wartych odwiedzenia miejsc, ciekawych imprez czy wreszcie techniki przygotowania oprawy i zdobienia kart kroniki.

Przegląd kronik Turystycznych Rodzinek

Prawdziwa gratka trafiła nam się jednak wieczorem. Disney Polska zaprosił nas na seans filmowy, taki z prawdziwego zdarzenia, z popcornem! Oglądaliśmy film Krzysiu, gdzie jesteś? Film bardzo podobała się dzieciom, a dorosłym dał wiele do myślenia…

Turystyczna Rodzinka na spływie Dunajcem

W niedzielę rano zostaliśmy zaproszeni na spływ Dunajcem ze Sromowiec Niżnych do Szczawnicy. Z perspektywy flisackiej łodzi Dunajec wyglądał zupełnie inaczej niż wąska, wijąca się  w dole wstążeczka oglądana przez nas jeszcze wczoraj ze szczytu Trzech Koron. Trwający dwie godziny spływ wcale się nie dłużył, bo prowadzący nasza łódkę flisak ciągle (nieco pikantnie) dowcipkował i zadawała nam przeróżne zagadki. Najwięcej kłopotu sprawiła nam odpowiedź na pytanie Ile mieliśmy zakrętów podczas całego spływu ? 🙂

Po krótkim spacerze po Szczawnicy wróciliśmy do naszego schroniska. Po obiedzie przyszedł czas na rozstrzygniecie konkursu na rodzinne supermoce (brawo Katowice!), wymianę facebookowych kontaktów i powrót do domów.

Dziękujemy Turystycznej Rodzince i Disney Polska za tak wspaniałą nagrodę!

Pozdrawiamy wszystkie poznane rodzinki, ciocie i wujków!

Do zobaczenia gdzieś na szlaku!

Pamiątkowe zdjęcie Turystycznych Rodzinek u stóp Trzech Koron

One Reply to “Turystyczna Rodzinka w Pieninach”