Cergowa – nie tylko wieża widokowa

ŚLADAMI ŚW. JANA Z DUKLI PRZEZ CERGOWĄ I ZAŚPIT

Powoli zaczynamy się specjalizować w wieżach widokowych 😉 . Byliśmy już na Jaworzu, Ferdlu, Mogielicy, w Dolinie Bachledowej. A teraz Cergowa!
Ale Cergowa to nie tyko wieża widokowa. W drodze na Cergową oraz na wzgórze Zaśpit zorientowaliśmy się, że kroczymy śladami ciekawej postaci; franciszkanina i bernardyna, obrońcy Lwowa przed hordami Chmielnickiego i Tuhaj-beja – św. Jana z Dukli.

Przestrach w drodze do Dukli

Gdy zbliżaliśmy się do Dukli, wyrosła przed nami „przekrzywiona” góra.

Cergowa widziana z drogi do Dukli.

Z tylnego siedzenia usłyszałam najpierw cichy jęk, po którym padło ni to pytanie, ni stwierdzenie:
– Tylko mi nie mów, że tam idziemy. A znając ciebie to pewnie od lewej strony…
Hmm, rzeczywiści tam poszliśmy. W dodatku od lewej strony. Ale nie było aż tak źle!

Na Cergową żółtą ścieżką przyrodniczą

Na Cergową wyruszyliśmy z Ciułówki, przysiółka wsi Cergowa, żółtą ścieżką przyrodniczą Do Złotej Studzienki. Prowadzi ona przez przez rezerwat Tysiąclecia na Cergowej Górze.

Cergowa. Rezerwat Tysiąclecia.

Pokrywa się z żółtym szlakiem gminnym, który poprowadził nas później od Złotej Studzienki na szczyt Cergowej. Pierwszy odcinek trasy to przyjemny i mało wymagający spacer przez las.

W drodze na Cergową.

Złota Studzienka

Złota Studzienka jest jednym z miejsc, typowanych na pierwszą pustelnię świętego Jana z Dukli. Być może to właśnie tu młody Jan Dźwig, jeszcze zanim przywdział zakonny habit, założył swój pierwszy erem.

Złota Studzienka.

Podania mówią, że gdy o umartwiający się samotniku dowiedzieli się okoliczni mieszkańcy, zaczęli ingerować w jego ascetyczny tryb życia, przeszkadzając mu tym samym w kontemplacji i pokucie. Miał się wtedy przenieść w bardziej odludną knieję, na wzgórze Zaśpit.
W miejscu pierwszej pustelni bije dzisiaj cudowne źródełko. Jest ujęte w cembrowinę, nad którą stoi kapliczka.

Złota Studzienka na stokach Cergowej.

W trzecią niedzielę lipca odprawiana jest tu msza odpustowa z błogosławieństwem dzieci.

Złota Studzienka.

Kierunek Cergowa!

Za Złotą Studzienka rozpoczyna się nieco bardziej wymagający odcinek trasy. Ale jeśli wierzyć szlakowskazom, na szczyt stąd już nie daleko.

Szlakowskaz. Cergowa 0,5h.

A po drodze jest kilka miejsc, gdzie można odpocząć.

Krótki odpoczynek przed szczytem. Cergowa.

Wieża widokowa na Cergowej

Od końca 2018 r. główną atrakcją zalesionego szczytu Cergowej (716 m n.p.m.) jest wieża widokowa. Ta solidna, drewniana konstrukcja przypomina swoim kształtem szyby naftowe typu kanadyjskiego, zdobiące krajobraz Podkarpacia w czasach polskiej gorączki czarnego złota.

Cergowa zdobyta.

Z wysokości dodatkowych 22 metrów widać całkiem sporo! Za mgiełką na horyzoncie zamajaczyły nam nawet Tatry.

Widoki z Cergowej.
Na wieży widokowej na górze Cergowa.

Schodząc z Cergowej zastanawialiśmy się (jak to mamy w zwyczaju), skąd wzięła się, nieco obco brzmiąca, nazwa góry. Przyzwyczajeni do wołoskiego źródłosłowu beskidzkich nazw zdziwiliśmy się mocno, gdy okazała się, że nazwa Cergowej wywodzi się z celtyckiego kerg – góra. No Celtów w Beskidzie Dukielskim nie spodziewaliśmy się zupełnie!

Więcej informacji o naszych wycieczkach na WIEŻE WIDOKOWE znajdziecie tu.

Pustelnia św. Jana Na Puszczy

Po zejściu z Cergowej ochłodziliśmy się lodami na dukielskim rynku, po czym pojechaliśmy szukać pustelni Na Puszczy, na wzgórzu Zaśpit.

Tam według podań miał się przenieść św. Jan z Dukli, gdy Złota Studzienka okazało się zbyt uczęszczana przez miejscowych.

W miejscu tej samotni, w XVIII w. stanęła pierwsza kaplica, którą ufundowała ówczesna właścicielka Dukli, Maria Amalia Mniszchowa, po tym, jak św. Jan ukazał się jej we śnie. Ten kościółek niestety spłonął i nieco surowa neogotycka budowla, która dzisiaj można tu oglądać, jest trzecią z kolei kaplicą na Zaśpicie.

W sztucznej grocie pod kościołem, podobnie jak pod Cergową, wypływa cudowne źródełko św. Jana.
Do zamknięcia cyklu „śladami św. Jana” w okolicach Dukli zabrakło nam tylko wizyty w bernardyńskim sanktuarium w centrum miasta, gdzie spoczywają relikwie świętego. Choć niektórzy do tego „kanonu” dodają jeszcze Świętą Wodę położoną na stokach Piotrusia. Niestety, tym razem nie starczyło nam już na to czasu.

INFORMACJE PRAKTYCZNE

Dojazd

Złota Studzienka i wieża widokowa na Cergowej
Z Dukli kierowaliśmy się na wieś Cergowa, a konkretnie na jej przysiółek Ciułówka.
Pustelnia św. Jana z Dukli Na Puszczy
Jadąc z Dukli w kierunku Barwinka (DK 19), w miejscowości Trzciana skręciliśmy w boczną drogę. Skręt jest oznaczony drogowskazem.

Parking

Złota Studzienka i wieża widokowa na Cergowej
Zaparkowaliśmy na leśnym parkingu na Ciułówce, tam gdzie kończy się asfaltowa droga. Parking bezpłatny.
Pustelnia św. Jana z Dukli Na Puszczy
Na końcu drogi, około 300 m przed pustelnią znajduje się duży, bezpłatny parking.

Nasza trasa na Cergową

Żółta ścieżka przyrodnicza Do Złotej Studzienki, która pokrywa się z pierwszym odcinkiem żółtego szlaku gminnego: Dukla – Cergowa – studzienka św. Jana – Cergowa (716 m) – Zawadka Rymanowska – Piotruś (728 m) – Stasiane

2 Replies to “Cergowa – nie tylko wieża widokowa”

1. Ale tu pięknie na tym Podkarpaciu, trzeba to widzieć, być tutaj. Chętnie zamieszkam tu w okolicy na emeryturze.